۱۳۸۸ مهر ۲۱, سه‌شنبه

دفاع «ابن تيميّه» از ابن ملجم‏

دفاع «ابن تيميّه» از ابن ملجم‏ قال ابن تيميّة: والذي قتل عليّاً كان يصلّي ويصوم ويقرأ القرآن ، وقتله معتقداً أنّ اللّه ورسوله يحبّ قتل عليّ، وفعل ذلك محبّة للّه ورسوله في زعمه، وإن كان في ذلك ضالاًّ مبتدعاً . منهاج السنة: 153/1. «ابن تيميّه» مي ‏گويد: آن كسى كه على را كشت، اهل نماز و روزه بود و قرآن مي ‏خواند و معتقد بود كه كشتن على مورد رضايت خدا و پبامبر است و اين كار را به خاطر به دست آوردن محبت خدا و پيامبر انجام داد، اگر چه در اين عقيده دچار گمراهى شده بود.و نيز مي ‏گويد: على بن ابى طالب را يكى از خوارج به نام عبد الرحمن بن ملجم در حالى كه از عابدترين انسانها و داراى مقام علمى بود به قتل رساند:
وقال أيضاً: قتله واحد منهم وهو عبدالرحمن بن ملجم المرادي مع كونه كان من أعبد الناس وأهل العلم .منهاج السنّة: 47/5. ملاحظه مي ‏كنيد كه «ابن تيميّه»، ابن ملجم را چگونه مدح مى‏كند با اين كه پيامبر گرامى(ص)، او را از شقي ‏ترين انسانها و در رديف پى كننده ناقه ثمود شمرده است.حضرت امير (ع) مى‏فرمايد: پيامبر راستگو و راستين به من خبر داد كه مرا شقي ‏ترين انسانهاى اين امت به شهادت خواهد رساند.قال علي(ع): «أخبرني الصادق المصدّق أنّي لا أموت حتى أضرب على هذه وأشار إلى مقدّم رأسه الأيسر فتخضب هذه منها بدم، وأخذ بلحيته وقال لي: يقتلك أشقى هذه الأمّة كما عقر ناقة اللّه أشقى بني فلان من ثمود». مسند أبي يعلى: 431/1، المعجم الكبير: 38/8، كنز العمّال: 192/13، تاريخ مدينة دمشق: 543/42. هيثمى رواياتى به اين مضمون نقل كرده و سپس مى‏نويسد: روات اين روايات همه مورد وثوق هستند. قال الهيثمي: رواه الطبراني وأبو يعلى وفيه رشدين بن سعد وقد وثّق ، وبقيّة رجاله ثقات.سپس روايت ديگرى به همين مضمون نقل مى‏كند و مى گويد: احمد و طبرانى و بزّرا آنرا مختصر نقل كرده‏اند، و راويان اين حديث همه آنان ثقه مى‏باشند.وقال بعد رواية أخرى بهذا المضمون: رواه أحمد والطبراني والبزّار باختصار، ورجال الجميع موثّقون.مجمع الزوائد: 136/9
.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر